Suklaabaarin herkkuja.

Koska multa on kyselty aika paljon millaista mun arki täällä on ja mitä tehtäviä mulla on, niin yritänpäs nyt täällä vastata tyhjentävästi. Eli aamuisin herään yleensä 7.00 ja yritän pitää huolen siitä, että oon keittiössä viimeistään 7.30 laittamassa lapsille aamupalaa ja pakkaamassa niiden eväitä kouluun. Lapset herää useimmiten omia aikojaan seitsemän jälkeen, eli niitä ei tarvi yleensä herättää. Joskus tosin pitää ja se ei oo kivaa, koska ne on tooosi kiukkuisia sitten. Jos vanhemmat on kotona niin ne yleensä auttaa aamutoimissa minkä kerkeää. Jakella on koulua joka päivä kello 9-15 ja Chloe menee esikouluun maanantaisin ja tiistaisin kello 8.45 - 14.45. Kun lapset eväineen on valmiita, joku vie ne kouluun. Mä vien ne yleensä kahdesti viikossa ja haen ne kahdesti viikossa. Yleensä samana päivänä ei tarvi sekä viedä että hakea. Kevin on töissä kello 9-17, Celinan työajat vaihtelee kun sillä on oma yritys. Maanantaisin ja perjantaisin se on yleensä töissä kello 9-17, tiistaisin 7-15, keskiviikkoisin 12-20 ja torstait sillä on yleensä vapaata. Mulla on siis päivisin tämä talo kokonaan itselläni. Mun "työ" on pääosin kotitöitä. Maanantaisin imuroin ja moppaan lattiat, sitten myöhemmin viikolla imuroin toisen kerran, valmistan illallisen kahdesti tai kolmesti viikossa ja sitten on jokaiselle päivälle jotain pientä, pyykin ripustamista kuivumaan, pyykin tuomista sisään, viikkaamista, silittämistä, pölyjen pyyhintää, keittiön siistimistä... Yleensä oon valmis kotitöiden kanssa joskus kello 11, sitten vaan hengailen kunnes iltapäivällä on lapsien viemistä harrastuksiin. Vapaa aikanani yleensä oon koneella, katon tv:tä, käyn kaupassa, pyöräilemässä, lenkillä koirien kanssa tai mitä vaan. Mulla on ainoastaan perjantaina lasten vahtimista kun Chloe on mun kanssa koko päivän. Yleensä perjantaisin leikitään Chloen kanssa jotain yhdessä (viime perjantaina leikittiin barbeilla), sitten se leikkii jotain yksin ja mä teen kotitöitä, sitten syödään, viedään koiria lenkille tai mennään puistoon leikkimään, haetaan Jake koulusta ja sitten ne leikkiikin yhdessä loppuajan. Chloe on aika tempperamenttinen ja se suuttuu tosi helposti, mutta ei se mitään. Sit se vaan rupee itkemään, juoksee huoneeseensa ja lyö oven kiinni. Jossain vaiheessa se tulee sit taas hymyillen ulos. Sen itkuista ei tarvi välittää, koska 90% ajasta ne on täysin turhia itkuja. Kyllä sen kanssa on joskus vähän hankalaa, vaikka pärjäänkin omasta mielestäni tosi hyvin. Tänään se esimerkiks sanoi yhdessä välissä, että sen ei oo tarkotus kuunnella mua ja tehdä niin kuin mä sanon. Kyllä piti huutaa ja uhkailla ennen kuin sain sen siivoamaan jälkensä leluhuoneessa, mutta loppujen lopuks se siivosi tosi nopeasti ja hyvin!

Imurointi ja moppaus on kivoja hommia, ne sujuu nopeasti. Meillä on aika mielenkiintoinen imuri. Se näyttää muuten samalta kuin meidän imurit Suomessa, mutta letkun päässä ei oo sitä varsinaista imuria, vaan letku työnnetään suoraan seinään. Eli siis roskat menee seinän sisään ja sieltä jotain putkea pitkin jonnekin, en oikein tiedä. Ihan friikki imuri, tiedän. Mutta ei imurit yleensä oo Australiassa tollaisia, vaan tässä talossa. Kun pitää tietysti olla outo talo tuollaiselle oudolle imurille, heh. Öhm, inhoan silittämistä, koska siinä menee kauan ja oon huono siinä. Silitin tiistaina ja mun mielestä se jälki oli niin epätoivoista, että ajattelin, että Celina joutuu varmaan silittää ne mun jäljiltä vielä uudestaan. Joten, sitten kun Celina sano, että ne näyttää hyviltä, mä olin vaan silleen "What!? o.O"  Eli ilmeisesti osaan sittenkin silittää. Lasten vieminen kouluun ja harrastuksiin vaatii tietysti autolla ajoa, joten ajan melkein joka päivä. Nyt se alkaa jo oikeasti sujua! Aluks tuli kyllä harmaita hiuksia. Kun tulee neljän tien risteykseen, missä jokaisella tiellä on vähintään 3 kaistaa per suunta, niin se tekee yhteensä vähintään 24 kaistaa per risteys, niin siinä on mukavaa miettiä mihin on menossa samalla kun on väärällä puolella tietä istumassa väärällä puolella autoa jne. Mutta joo, hyvin sujuu ja GPS on ehkä maailman paras keksintö! Vaikka mun suuntavaisto on tunnetusti loistava, niin täällä oon ihan hukassa. Nyt alan vähän hahmottamaan Canberraa (ja oon ollu täällä jo kolme viikkoa, köh köh). Ai niin ja kauppakeskusten parkkihallit on ihan oma lukunsa... kun mä tuun täältä kotiin niin oon sellainen mestarikuski ettei mitään rajaa.
Ja tosiaan, saan palkan kerran viikossa ja se on 150 australian dollaria, mikä on tämän päivän kurssin mukaan 111,75 euroa.

Okei sitten hauskempiin asioihin! Mä luin just facebookista, että tänne ihan meidän lähelle muuttaa suomalainen tyttö au pairiks marraskuun 12. päivä. Mä huusin vaan "Oh my god, oh my god, oh my god!!" kun luin siitä ja sit Celina ja Kevin juoksi molemmat mun huoneeseen silleen "what, what??". Koska luulin oikeesti, että tuun olemaan ainoa Dunlopissa koko lopun ikääni, kun kaikki muut au pairit tuntuu asuvan lähempänä Belconnenia tai keskustaa. Oon aivan innoissani nyt! Muuten, tapasin eilen saksalaistytön, Anna-Lenan, Belconnenin kauppakeskuksessa. Se on myös au pairina Canberrassa. Mentiin suklaabaariin syömään hyviä suklaajuttuja, namm. Mutta tosiaan, tää suomalaistyttö tulee asumaan noin 2 minuutin kävelymatkan päässä meistä, wohoo! Kevin ja Celina oli heti silleen, että mennään pimeyden turvin stalkkaamaan minkälainen perhe se on 8'D Mä niin tykkään näistä, ne on niin sekoja hyvällä tavalla. Ai niin, se, että Suomessa voi mennä serkkunsa kanssa naimisiin, on nyt tosi iso vitsi täällä (Kevin yks päivä: "I'm so glad you told that!"). Jaaa, mä päätin, että meen joulukuun ekana viikonloppuna Melbourneen. Nyt pitää sitten vaan varata lennot ja hostelli ens viikolla :) Ainakin yks matka on nyt sitten päätetty, seuraavaks pitäis päättää meenkö Fidzille/Vanuatulle vai Alice Springsiin vai minne..

Posti toi mulle keskiviikkona kirjeen Suomesta. Sain muun muassa kortinlukijan, mikä tarkoittaa sitä, että tässä tulee nyt vihdoin ja viimein niitä myöhästyneitä kuvia, jotka ois oikeastaan pitäny olla ihan ensimmäisessä postauksessa :D 


                                                     
                                                       Näkymä Hong Kongin lentokentältä keskustaan. Pilvisyys, sumuisuus ja
                                                       kännykkäkamera on huono yhdistelmä, mutta 10 tuntia sujui hyvin kun ihaili 
                                                       noita pilvenpiirtäjiä vuoria vasten!


                                                     
                                                                                          Batemans Bayn Little Beach.


PS   Nyt oon ollu täällä tasan kolme viikkoa!